Informatikarbete
Mål
Syftet med informatikarbetet är för att förenkla överföringen av information från vårddokumentation till kvalitetsregister. För att uppnå en samverkan, interoperabilitet, måste vårdgivare och register vara överens om hur man entydigt kan identifiera den information i vårddokumentationen som registret efterfrågar. Användning av en gemensam referensmodell är nödvändig för att uppnå generalitet och undvika skilda tolkningar. Ett mål med informatikarbetet är framtagning av en entydig dokumentation av registrets informationsbehov grundat på gemensamma standards, idag Nationellt fackspråk och Nationell informationsstruktur.
Informatikarbetet
Arbetet bedrivs tillsammans med representation från både kvalitetsregistret, vårdgivare och eventuellt stöd från Socialstyrelsen. Registers informationsbehov analyseras med avseende på informationsklasser och på villkor och andra kontextuella bestämningar. Här ingår bestämning av bland annat var i vårdprocessen efterfrågade informationselement uppträder och hur dessa då dokumenteras, exempelvis före eller efter en behandling. Ofta blir tidmässiga bestämningar utslagsgivande och det är viktigt att dessa specificeras noga.
Registrets frågor om utfall, exempelvis alla "ja/nej"-frågor bryts upp i de informationselement som krävs för ett möjligt svar. Man tittar också på vilka termer och begrepp som är gemensamma för flera register. Alla berörda klasser och attribut listas med koppling till använda terminologier, kodverk och identifierare.
Strukturerad vårddokumentation
En förutsättning för automatisering av informationsöverföring till kvalitetsregister är att efterfrågade underlag över huvud taget är journalförda. Vidare måste dessa också kunna läsas maskinellt. I samband med kvalitetsregistrens informatikarbete så lyfter man på frågor som också berör förutsättning hos respektive vårdgivare. Automatisering av informationsöverföring till ett kvalitetsregister utgör en realisering av den nyttopotential som det överlag finns i ökad struktur och entydighet i journalföringen. Det innebär typiskt en ömsesidig nytta att arbeta parallellt med strukturering av journal och med informationsöverföring.
Informationsspecifikation
Leveransen från arbetsgruppen är vad som benämns en informationsspecifikation, det vill säga en sammanställd strukturerad dokumentation som med fördel görs i ett informationsmodelleringsverktyg. Ut ur detta verktyg går det att generera dokument efter behov. Specifikationen är en levande dokumentation som ska följa registrets utveckling och versionshanteras.
Idag får registren stöd via en dedicerad nationell arbetsgrupp, NAG, som har uppdrag under samverkansgrupp NSG Nationella kvalitetsregister och NSG Strukturerad vårddokumentation. Samtidigt pågår initiativ för att bredda kompetens och föra ut metodik runt arbete med informationsspecifikationer, närmast att kvalitetregistren själva tillsammans med sina stödorganisationer, RCO, ska kunna ta över förvaltningsansvaret för den egna informationsspecifikationen.
Informationsansvarig
-
Staffan Winter
Handläggare