Publicerad 17 augusti 2022

Följa upp service och bemötande i kommuner – servicemätning

SKR har tagit fram, tillsammans med en extern samarbetspart, en mätning av service och bemötande vid kontakt med kommunen. Första servicemätningen är genomförd 2022 och sammanställningen visar goda resultat.

Servicemätningen mäter invånarnas upplevelse av service och bemötande när de kontaktar kommunen. Syftet är att skapa en samlad nulägesbild av kommunens service och bemötande. Mätningen möjliggör en nationell jämförelse och kan användas som en del i arbetet med att säkra kvaliteten i den upplevda servicen och att utveckla verksamheten utifrån invånarnas upplevelser och behov.

Goda resultat och höga förväntningar på kommunerna

I servicemätningens första omgång våren 2022 deltog 63 kommuner och totalt kom det in cirka 15 000 enkätsvar. I undersökningen deltog 10 kommuner med växel, 52 med kontaktcenter och 1 kommun som inte angett vilken funktion de har.

Resultaten visar att

  • Över 80 procent av invånarna som har svarat på enkäten är mycket nöjda med bemötandet när de kontaktar kommunen via telefon. Motsvarande andel upplever också att kommunen är tydlig i sin kommunikation via e-post.
  • Kommuner inom gruppen lågpendlings- och landsbygdskommuner får högst resultat i årets undersökning.
  • E-post är en fortsatt viktig kommunikationskanal för invånarna i kontakten med kommunen och invånarna har en tydlig förväntan att få svar från kommunen inom två dagar.

Så här kan kommuner delta 2023

Anmälan för undersökningen 2023 öppnar hösten 2022. Har du frågor om undersökningen är du välkommen att kontakta SKR:s kontaktcenter via nedanstående formulär. Mätningen är planerad att genomföras en gång per år. 

Läs vidare

Informationsansvarig

Kontaktcenter

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR