- Startsida
- SKR
- Näringsliv, arbete, digitalisering
- Digitalisering
- Sammanhållen digital service
- Gemensamma lösningar, digitala tjänster
Gemensamma lösningar, digitala tjänster
Att nyttja gemensamma lösningar för till exempel digitala tjänster kan leda till att användarna lättare hittar tjänsterna och enklare får en helhetsbild över vad som krävs för att genomföra ett ärende. SKR har samlat några exempel på gemensamma lösningar som kan nyttjas.
Gemensamma lösningar kan även leda till en ökad standardisering, vilket kan göra det lättare för användarna att använda tjänsterna. Det är även ett sätt att samverka och dra nytta av gemensamma kompetenser och erfarenheter när det gäller att utveckla och underhålla digitala tjänster.
Gemensamma ramavtal och upphandlingsstöd
Addas inköpscentralen har ett tiotal ramavtal inom digitaliseringsområdet som stöd till SKR:s medlemmar. Samtliga kommuner och regioner har möjlighet att nytta dessa avtal utan föregående upphandling.
Ramavtal och avtalskategorier, Adda
Skicka digital post på ett säkert sätt
Mina meddelanden är en tjänst där kommuner, regioner och myndigheter kan skicka digital post på ett säkert sätt till medborgare och företag. SKR stöttar kommuner och regioner i att ansluta till tjänsten.
Mina meddelanden: vägledning och så fungerar tjästen
Standard för digital ärendeåterkoppling
Mina ärenden är en standard för digital ärendeåterkoppling från offentliga aktörer till privatpersoner och företag, Standarden bidrar till enhetlig ärendeåterkoppling, för till exempel en kommuns "Mina sidor", och skapar förutsättningar att samla ärendeåterkoppling från olika offentliga aktörer. Skatteverket leder arbetet med att ta fram standarden.
Enkelt och säkert informationsutbyte
SKR är en av aktörerna i arbetet med att skapa förutsättningar för ett enklare och säkrare informationsutbyte mellan kommuner, regioner och myndigheter. Via Inera kan kommuner och regioner ansluta till tjänsten Säker digital kommunikation, SDK.
Tjänst för digitala fullmakter
Mina ombud är en tjänst som Bolagsverket har tagit fram, en tjänst för digitala fullmakter som ska förenkla vardagen för människor i hela Sverige. DIGG ger mer information om vilka möjligheter som finns med tjänsten Mina ombud.
Förvaltningsgemensam digital infrastruktur
DIGG leder arbetet med att etablera en förvaltningsgemensam digital infrastruktur, Ena, för att information ska kunna utbytas på ett säkert och effektivt sätt. Här kan du läsa mer om infrastrukturens utveckling av hållbara tjänster och lösningar för framtiden.
Ena - Sveriges digitala infrastruktur
Digital tjänst för ekonomiskt bistånd
SSBTEK är en digital tjänst som ger en säker, effektiv och förenklad handläggning av ärenden inom ekonomiskt bistånd. Här finns en beskrivning av tjänsten, information om hur kommuner ansluter sig samt om myndigheternas information i SSBTEK.
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Ina Tidvall
Handläggare